-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31716 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

آيا مي توان به خدا رسيد؟



تجربه عقلي بشر مي گويد كه هر صانعي صفات خود را در صنع خود به نمايش مي گذارد يعني همواره موجودات هستي حامل صفات خالق خويش هستند.

از همين تجربه در علم روانشناسي نيز استفاده ميكنند و براي پي بردن به ويژگيهاي عميق رواني كودكان كه قادر به بيان آن نيستند، از آنان مي خواهند تا نقاشي بكشنديا وسيله خاصّي را بسازند .آنگاه با بررسي دقيق آن نقاشي از نوع رنگها و تصويرهايي كه استفاده كرده است خصوصيات رواني او را در مي يابند.

اين تجربه عقلي در قرآن نيز مورد تأييد قرارگرفته و خداوند براي معرفي خود، بشر را به مشاهده آيات و نشانه هاي خود در عالم هستي دعوت ميكند.

سنريهم آياتنا في الافاق و في اَنفُسهم حتي يتبيّن لهم اَنّه الحق

با اين وصف پديده هاي جهان هستي به بياني ساده حامل مرتبه نازله اي از صفات خالق خود هستند و در اين ميان انسان بيشتر از هر موجودي خاستگاه صفات حق است.

ليك از ليلي، وجود من پر است اين صدف پر از صفات آن و در است

بر من از هستي من جز نام نيستدر وجودم، جز تو اي خوشكام نيست

بر اين مبنا قرآن انسان را متّصف به روح خدايي مي داند به اين معنا كه همه اسما حسني و صفات علياي حق در اين مخلوق به نحو بهتر و كاملتر و جامع تر جلوه كرده واز گسترش وجودي خاصي برخوردار است .

اما روح و جان انساني كه عرش و ملكوتي است و همواره در پي آن است تا به اصل خويش پر كشد در عالم طبيعت به حجابهاي مادي و نوري مستور مي گردد پس بايد به جهد و كوشش خستگي ناپذير اين حجابها از روي خويش برگيرد كه روش سلوك آن در اين مقال نميگنجد.



همچو آهن زآهني بيرنگ شو





در رياضت آينه بي رنگ شو



خويش را صافي كن از اوصاف خود





تا ببيني ذات پاك صاف خود





خلاصه آنكه مسافر وادي حق، چون طريق يار از پيش گرفت و سلوك مردانه اختيار كرد به تناسب حركت در مسير عبودي وتوجه به حضرت حق كه مقصد راه باشد و به عبارت ديگر به تناسب بريدن از هر آنچه غير خداست، انوار فروزان خورشيد حق بر او مي تابد و هر قدر بيشتر ذكر و طلب به دوام دارد صفا و طهارتش افزون شود و تجلي صفات يار بر او افزون گردد تا اينكه سرانجام در وادي معشوق همسان و مثال او گردد.

و به تصريح قرآن كريم يا ايها الناس انك كادح الي ربك كدحاً فملاقيههمه انسانها به لقاء پروردگارخود مي رسند اما مومنين با اسماء رحمت و روح و راحت او را ملاقات مي كنند و مجرمين با اسماء خشم و سخط كه ملازم عذاب و عقاب است و نيز تصريح كلمه انا لله و انا اليه راجعون بر همين حقيقت گواهي مي دهد كه همه به سوي خداي خود باز مي گردند.



ــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ برگرفته از : مجموعه مقالات استاد شجاعي ج1.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.